PJM - tłumacz języka migowego

Godło UwB

„Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”
Program Tutorski UwB


8 wydziałów, 17 naukowców i ponad 30 tematów do wyboru – to tegoroczna propozycja Uniwersytetu w Białymstoku skierowana do zdolnych uczniów szkół ponadpodstawowych i pasjonatów nauki. 17 listopada ruszyła II edycja Programu Tutorskiego Uniwersytetu w Białymstoku pod hasłem „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”. 

W ramach tutoringu uczniowie przez pół roku będą spotykać się minimum raz w miesiącu ze swoimi tutorami (w razie potrzeby także w formie zdalnej), by realizować wybrane projekty badawcze. Będą też mogli uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych z wybranego przedmiotu prowadzonego przez tutora, korzystać z uniwersyteckiego księgozbioru. Efekty swojej pracy uczniowie zaprezentują za kilka miesięcy podczas uczelnianego II Forum Tutoringu.

Miło nam poinformować, że 28 uczniów zakwalifikowanych zostało do drugiej edycji Programu Tutorskiego Uniwersytetu w Białymstoku „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”.

To wynik zakończonego procesu rekrutacji. Ocena zgłoszeń dokonywana była przez koordynatora ds. tutoringu z danego wydziału oraz wybranego przez ucznia tutora. Za list motywacyjny można było otrzymać 10 punktów. Drugie tyle można było uzyskać po rozmowie kwalifikacyjnej. Choć trzeba przyznać, że nie była to zwykła rozmowa kwalifikacyjna, a raczej próba poznania wzajemnych oczekiwań i możliwości. Ocena końcowa była średnią ocen koordynatora i tutora. Warunkiem przyjęcia ucznia/uczennicy do programu było uzyskanie minimum 17 punktów.

W poniedziałek, 18 grudnia, zapraszamy naszych tutee i tutorów na uroczystą inaugurację drugiej edycji Programu Tutorskiego Uniwersytetu w Białymstoku „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”. Zaproszenie nasze kierujemy także do dyrektorów szkół, z których wywodzą się zakwalifikowani uczniowie. 


Inauguracja II Programu Tutorskiego
Uniwersytetu w Białymstoku
18.12.2023 r., godz. 10:00
Uniwersyteckie Centrum Kultury,
kampus UwB, ul. Ciołkowskiego 1N


 

Pliki do pobrania

8 wydziałów, 17 naukowców i ponad 30 tematów do wyboru – to propozycja Uniwersytetu w Białymstoku skierowana do zdolnych uczniów szkół ponadpodstawowych i pasjonatów nauki. W piątek (17 listopada) rusza druga edycja Programu tutorskiego Uniwersytetu w Białymstoku pod hasłem „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”. 

Warto dodać, że efektem pierwszego Programu w roku szkolnym 2022/2023 było ponad 20 oryginalnych projektów naukowych i artystycznych. W pilotażowej edycji wzięło udział właśnie 21 uczniów z województwa podlaskiego: z Białegostoku, Łomży, Sokółki i Grajewa. Merytorycznym wsparciem objęło ich 16 tutorów – niezwykłych naukowców Uniwersytetu w Białymstoku.

Druga edycja zapowiada się bardzo interesująco. Uczniowie mogą wybierać spośród 31 tematów zaproponowanych przez ekonomistów, filologów, fizyków, prawników, socjologów, kulturoznawców i specjalistów od stosunków międzynarodowych oraz pedagogiki i wychowania. Młodzi ludzie będą mogli pracować m.in. nad takimi różnorodnymi tematami jak:

  • Instytucje otoczenia biznesu w kształtowaniu ekosystemu StartUpów w Polsce.
  • Determinanty dobrobytu kobiet i nierówności społeczno-ekonomicznych względem płci.
  • Co łączy współczesne seriale z dziewiętnastowieczną powieścią realistyczną? 
  • Psychologia pozytywna a jakość życia młodzieży szkolnej.
  • Cele i plany życiowe młodzieży dotyczące własnej przyszłości w perspektywie globalnego świata.
  • W co rodzice i dziadkowie grali, kiedy byli mali?
  • Wrzuć na luz, czyli jak sobie radzić ze stresem szkolnym. 
  • Organizacje społeczne - myślenie globalne i działanie lokalne.
  • Czy warto jeszcze wychodzić z domu? Praktyki uczestnictwa w kulturze we współczesnej Polsce.
  • Geopolityczne uwarunkowania konfliktu na Ukrainie.
  • Dyplomacja energetyczna.
  • Wszystkie końce świata, które znamy. Postapokalipsa w tekstach kultury XX i XXI wieku.  

W ramach tutoringu uczniowie przez pół roku będą spotykać się minimum raz w miesiącu ze swoimi tutorami (w razie potrzeby także w formie zdalnej), by realizować wybrane projekty badawcze. Będą też mogli uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych z wybranego przedmiotu prowadzonego przez tutora, korzystać z uniwersyteckiego sprzętu i księgozbioru. Efekty swojej pracy uczniowie zaprezentują za kilka miesięcy podczas uczelnianego Forum Tutoringu.

Tutoring to przede wszystkim metoda indywidualnej pracy z podopiecznym, czyli regularne, bezpośrednie spotkania, gdzie spotyka się mistrz, czyli tutor z tutee, czyli podopiecznym. Program służyć ma rozwijaniu pasji naukowo-badawczych uczniów, ale także wspieraniu takich umiejętności, takich jak argumentacja, obrona własnych poglądów, sztuka wystąpień publicznych, pisanie prac pisemnych. Program pokazywać ma specyfikę studiowania czy pracy naukowej na uniwersytecie. 

Ucznia do programu zgłasza dyrektor szkoły za pomocą specjalnego formularza zgłoszeniowego. W przypadku ucznia niepełnoletniego potrzebna jest także zgoda rodzica lub opiekuna prawnego.  Uczeń powinien także napisać krótki list motywacyjny opisujący pasje, zainteresowania, dotychczasowe osiągnięcia, działania służące rozwijaniu pasji oraz motywację zgłoszenia do Programu (do 3000 znaków). Formularz zgłoszeniowy wraz z listem motywacyjnym dyrektor szkoły przesyła na adres tutoring@uwb.edu.pl  Rekrutacja rozpoczyna się 17 listopada i potrwa do 4 grudnia 2023 r.

Ocena zgłoszeń będzie dokonywana przez koordynatora ds. tutoringu z danego Wydziału i wybranego przez ucznia tutora, na podstawie łącznej punktacji za list motywacyjny oraz rozmowę ucznia/uczennicy z koordynatorem. Udział w programie jest bezpłatny.


Ważne daty:

  • 17 listopada 2023 r. – ogłoszenie II edycji Programu Tutorskiego UwB,
  • do 4 grudnia 2023 r. – zgłoszenia ze szkół uczniów do Programu Tutorskiego  UwB,
  • 04-11 grudnia 2023 r.  – rozmowy kwalifikacyjne z uczniami do Programu Tutorskiego  UwB,
  • 13 grudnia 2023 r.  – ogłoszenie wyników rekrutacji do Programu Tutorskiego  UwB,
  • 18 grudnia 2023 r. – inauguracja 2. edycji Programu Tutorskiego  UwB - spotkanie z tutorami i uczniami.

Zapraszamy serdecznie do wspólnego odkrywania nauki.

Pliki do pobrania
Lista tutorów i tematów 620.93KB [ .pdf ]

Program tutorski - zdjęcie z wydarzenia

Uniwersytet w Białymstoku rozpoczyna program tutorski skierowany do zdolnych uczniów z północno-wschodniej Polski. Szczegóły projektu i zasady rekrutacji zostały zaprezentowane 19.11.2022 r., podczas kolejnego Forum Dyrektorów Szkół.

- To już czwarte nasze spotkanie w ramach Forum. Bardzo państwu dziękuję za liczne przybycie, zainteresowanie. Bardzo nam zależy na współpracy ze szkołami i mam nadzieję, że państwo też na niej korzystacie – mówiła witając uczestników dr hab. Jolanta Muszyńska, prof. UwB, prorektor ds. studenckich Uniwersytetu w Białymstoku. 

A form tej współpracy przybywa. Najnowszą, zaproponowaną przez uczelnię z myślą o najzdolniejszych uczniach, jest program tutorski pod hasłem „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”.

 - Tutoring to przede wszystkim metoda indywidualnej pracy z podopiecznym, czyli regularne, bezpośrednie spotkania, gdzie spotyka się mistrz, czyli tutor z tutee, czyli podopiecznym. Chcemy rozwijać pasje naukowo-badawcze uczniów, chcemy pokazywać im jak wyglądają badania naukowe, ale chcemy też wspierać ich w takiej umiejętności, która jest dzisiaj bardzo zapomniana: umiejętności obrony własnych poglądów. Chcemy uczyć ich wystąpień publicznych, pisania prac pisemnych, ale też pokazać specyfikę studiowania – wyjaśniała Dorota Sawicka z Centrum Popularyzacji Nauki UwB.

Do uruchomienia programu tutorskiego UwB szykował się od kilku miesięcy – nauczyciele akademiccy zainteresowani udziałem w projekcie w charakterze tutorów wzięli udział w szkoleniu. Teraz będą sprawować opiekę nad uczniami – maksymalnie dwoma, by zapewnić młodym ludziom bardzo indywidualne podejście.

W ramach tutoringu uczniowie będą spotykać się ze swoimi tutorami (w razie potrzeby także w formie zdalnej), realizować własne projekty badawcze. Będą też mogli uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych z wybranego przedmiotu prowadzonego przez tutora, korzystać z uniwersyteckiego sprzętu i księgozbioru. Efekty swojej pracy uczniowie zaprezentują za kilka miesięcy podczas uczelnianego Forum Tutoringu.

- W tym roku akademickim program ma charakter pilotażowy. Chcemy, by wystartował już w grudniu i potrwał do maja. Podczas tego pilotażowego okresu chcemy zebrać także informacje, opinie od szkół i uczniów - po to, by ewentualnie zmodyfikować nieco przyjęte teraz założenia – zapowiedziała Dorota Sawicka.  

Jak podkreślali przedstawiciele uczelni, zależy im, by w tutoringu uczestniczyli nie tyle uczniowie z najlepszymi ocenami, co młodzi ludzie z pasją, którzy mają zainteresowania naukowe. To nie mają być korepetycje czy forma douczania. To dlatego w procesie rekrutacji decydujący będzie przygotowany przez kandydata list motywacyjny i rozmowa kwalifikacyjna z nim.

Już w przyszłym tygodniu (18.11) na stronie internetowej uczelni pojawi się lista proponowanych tutorów i tematów, a także formularz zgłoszeniowy i regulamin programu. Zgłoszenia uczniów będą przekazywać na uczelnię dyrektorzy szkół. Rekrutacja rozpocznie się 21 listopada i potrwa do końca tego miesiąca.    

Nad wdrażaniem tutoringu czuwa uczelniany zespół, w którego składzie – oprócz prorektor Jolanty Muszyńskiej i Doroty Sawickiej - są także dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB – prorektor ds. kształcenia oraz dr Marta Kowalczuk-Walędziak – prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji.

W pierwszej, pilotażowej edycji wezmą udział tutorzy z 7 jednostek Uniwersytetu w Białymstoku: Wydziału Prawa, Wydziału Fizyki, Wydziału Nauk o Edukacji, Wydziału Filologicznego, Instytutu Socjologii, a także Wydziału Biologii, na którym odbyło się listopadowe spotkanie Forum Dyrektorów Szkół.  

- Wydział Biologii jest młody, ma dopiero 3 lata, ale Instytut Biologii funkcjonował u nas od ponad 40 lat. 99% nauczycieli biologii i przyrody w regionie wywodzi się z UwB. Nawet wśród dyrektorów szkół są biolodzy – mówił dr hab. Piotr Zieliński, prof. UwB, dziekan Wydziału Biologii. - Zawsze mamy otwarte drzwi i chętnie gościmy państwa u siebie na rozmaitych, także  cyklicznych wydarzeniach, seminariach, warsztatach. Organizujemy olimpiady i konkursy. Jesteśmy też gotowi na objęcie opieką zdolnych uczniów nastawionych na poznawanie przyrody – deklarował.

Szczegółowo ofertę wydziału dla uczniów i nauczycieli omówił dr Marek Bartoszewicz – prodziekan i jednocześnie koordynator ds. współpracy ze szkołami średnimi. Goście Forum mogli też wysłuchać jego prelekcji pt. „Kontrowersje wokół jodku potasu”. Obejrzeli również  unikatowe hodowle akwarystyczne na Wydziale Biologii i zwiedzili Uniwersyteckie Centrum Przyrodnicze.

Forum Dyrektorów Szkół zostało zainicjowane w czerwcu 2021 roku, a jego głównym celem jest rozwijanie kontaktów UwB ze szkołami ponadpodstawowymi północno-wschodniej Polski, prezentacja oferty uniwersytetu i organizowanie wspólnych przedsięwzięć edukacyjnych. Spotkania z władzami szkół oraz nauczycielami odbywają się cyklicznie, w różnych jednostkach uczelni.

Tutoring to kolejny projekt realizowany w ramach współpracy Uniwersytetu w Białymstoku ze szkołami. Ruszyła już m.in. akcja "Studiuj z UwB", w ramach której największa podlaska uczelnia gości w szkołach z ciekawymi wykładami, warsztatami. Powstała też strona internetowa "Uniwersytet dla szkół", na której można znaleźć ofertę zajęć i innych atrakcji dla młodszych i starszych uczniów: https://szkoly.uwb.edu.pl/


podsumowanie I edycji Programu Tutorskiego


Pliki do pobrania
Pliki do pobrania

wzór certyfikatu

Pliki do pobrania
Wzór CERTYFIKATU (PDF) 204.79KB [ .pdf ]

Dorota Sawicka
kierownik Centrum Popularyzacji Nauki
+ 48 85 738 81 53 |  +48608471482
tutoring@uwb.edu.pl


dr Maryna Michaluk
Zespół ds. turingu
m.michaluk@uwb.edu.pl


©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.