PJM - tłumacz języka migowego

Zasady przeprowadzania egzaminu z języka obcego na studiach 1 stopnia i jednolitych magisterskich w SPNJO UwB obowiązujące od roku akademickiego 2024/2025 (poziom B2)

  1. SPNJO przeprowadza egzaminy po zakończeniu lektoratu.
  2. Zakres materiału obowiązujący na egzaminie dostępny jest w sylabusach i obejmuje znajomość języka specjalistycznego związanego z danym kierunkiem studiów.
  3. Egzamin składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej.
  4. W SPNJO obowiązują dwa formaty egzaminu ustnego*:

1) ustna wypowiedź na wylosowane pytanie z zestawu tematów egzaminacyjnych lub

2) prezentacja ustna realizowana w czasie zajęć lektoratowych połączona z dyskusją z grupą i lektorem.  

*O wyborze formatu egzaminu ustnego decyduje lektor.

Ad 4 1) zestaw tematów egzaminacyjnych obejmuje 10 - 15 pytań/zagadnień egzaminacyjnych przekazywanych do wiadomości studentom minimum 2 tygodnie przed zakończeniem ostatniego semestru lektoratu. Student udziela odpowiedzi na pytanie wylosowane w obecności egzaminującego oraz prowadzi dialog z egzaminatorem na temat/y związane z wylosowanym pytaniem.

Ad 4 2) student sam wybiera temat prezentacji ustnej, który musi być związany z kierunkiem studiów. Średni czas prezentacji to 5-8 minut. Do prezentacji można dołączyć elementy multimedialne w formie slajdów, plików video lub innych, przy czym konieczne jest podanie autorów wykorzystywanych w prezentacji treści, np. zdjęć, animacji, itp. Po prezentacji student odpowiada na pytania grupy i lektora związane z przedstawionymi w prezentacji zagadnieniami. Ocenie podlegają obie części prezentacji. Szczegółowe kryteria oceny i punktację ustalają indywidualnie lektorzy.

  1. Z wyjątkiem kierunków studiów wymienionych w punkcie 6 poniżej część pisemną egzaminu stanowi test układany indywidualnie przez lektora obejmujący obowiązkowo dwie sprawności językowe: rozumienie ze słuchu i czytanie ze zrozumieniem. Dodatkowo test może również obejmować część sprawdzającą formy leksykalno-gramatyczne (do indywidualnej decyzji lektora).
  2. Na poniższych kierunkach studiów pisemny test egzaminacyjny obejmuje obowiązkowo trzy sprawności językowe: rozumienie ze słuchu, czytanie ze zrozumieniem i umiejętność pisania tekstu. Dodatkowo test może również obejmować część sprawdzającą formy leksykalno-gramatyczne (do indywidualnej decyzji lektora):
  • administracja
  • bezpieczeństwo i prawo
  • biologia
  • filologie
  • filozofia i etyka
  • fizyka
  • historia
  • informatyka
  • kulturoznawstwo
  • prawo
  • zarządzanie
  1. Szczegółowe kryteria oceny i punktację w części pisemnej egzaminu ustalają indywidualnie lektorzy.
  2. Ocena z egzaminu jest oceną łączną z obu części egzaminu: ustnej i pisemnej.
  3. Kolejność przeprowadzania części egzaminu jest dowolna i zależy od ustaleń prowadzącego zajęcia.

W przypadku języka łacińskiego przeprowadza się egzamin pisemny, który polega na sprawdzeniu umiejętności tłumaczenia tekstu pisanego w oparciu o zdobytą wiedzę leksykalną i gramatyczną oraz znajomość kontekstu kulturowo-historycznego.

Lektorat języka obcego na studiach 2° w SPNJO UwB (poziom B2+)

Zajęcia lektoratu języka obcego na studiach 2° są realizowane w jednej z dwóch poniższych form (do decyzji lektora):

Format 1:

Doskonalenie praktycznych umiejętności językowych w zakresie czytania i rozumienia tekstów  specjalistycznych (popularnonaukowych)* obejmujących dziedziny związane z kierunkiem studiów oraz doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się w formie ustnej na tematy poruszane w omawianych tekstach. Lektorat kończy się egzaminem ustnym zdawanym w parach lub indywidualnie.

 

*nie mniej niż 8 aktualnych tekstów o maksymalnej objętości 1 - 1,5 strony A4 (interlinia 1,15; rozmiar czcionki 11; standardowe marginesy). W przypadku realizacji większej liczby tekstów niż 8, na egzaminie obowiązuje 8 tematów wybranych wspólnie ze studentami spośród wszystkich opracowanych na zajęciach.

 

Egzamin ustny składa się z 2 części:

 

Część 1 polega na ustnej wypowiedzi na jeden z ośmiu tematów omówionych na zajęciach w oparciu o opracowane teksty (tematy są losowane przez studentów) oraz interakcji z egzaminatorem (udzieleniu odpowiedzi na zadane przez niego pytania).

 

Część 2 jest opcjonalna (do decyzji lektora) i polega na przedstawieniu ustnej prezentacji z opracowanego samodzielnie tematu związanego z profilem studiów i indywidualnymi zainteresowaniami studenta według wzoru podanego przez lektora oraz interakcji z egzaminatorem (udzieleniu odpowiedzi na zadane przez niego pytania).

 

Kryteria oceniana obejmują m.in. płynność, spójność i logikę wypowiedzi, umiejętność wyrażania opinii i jej uzasadnienia, poprawność gramatyczną, zakres i poprawność słownictwa specjalistycznego.

 

Format 2:

Zajęcia prowadzone są metodą projektową Problem Based Learning (PBL). Pod kierunkiem i przy wsparciu lektora studenci w grupach 3-4 osobowych opracowują projekt oceniany przez lektora według ustalonych kryteriów. Zasady pracy nad projektem i poszczególne etapy projektu są ustalane przez lektora. Projekt polega na opracowaniu rozwiązania konkretnej sytuacji problemowej związanej z życiem zawodowym lub społecznym. Gotowe projekty przedstawiane są na koniec lektoratu w formie prezentacji ustnej. Praca nad projektem odbywa się wyłącznie w czasie zajęć. Studenci doskonalą przede wszystkim umiejętność swobodnego wypowiadania się w języku obcym przy okazji rozwijając kompetencje miękkie takie jak umiejętność prowadzenia dyskusji, pracy w zespole, krytycznego wyszukiwania i przetwarzania informacji itp.

 

Ocena za projekt może stanowić część oceny za egzamin lub być w całości oceną egzaminacyjną (do decyzji lektora).

 

Projekty mogą być oceniane w następujący sposób: ocena pracy całej grupy (np. 50% łącznej oceny) oraz ocena indywidualnej pracy każdego członka grupy (np. 50% łącznej oceny).

 

Ocena indywidualna może uwzględniać m.in.:

- prezentację projektu i umiejętność prowadzenia dyskusji

- umiejętności językowe, tj. poziom językowy, zakres i poprawność struktur gramatyczno-leksykalnych, płynność wypowiedzi

- wkład w pracę grupy, tj. zaangażowanie, współpraca, wykonanie przydzielonych zadań, znajomość wszystkich elementów projektu

Ocena grupowa może uwzględniać m.in.:

- wstępną prezentację projektu

- poszczególne etapy pracy nad projektem, np. opracowanie biznes planu, ulotki informacyjnej, plakatu, petycji, opisu działań lub założeń projektu

- opracowanie słowniczka językowego dla pozostałych studentów

- opracowanie zadań językowych dla pozostałych studentów

 

Format egzaminu doktorskiego w SPNJO

Egzamin przeprowadzany jest w formie ustnej i ma na celu sprawdzenie umiejętności przekazywania (prezentacji) informacji, prowadzenia dyskusji, wymiany doświadczeń i wiedzy ze specjalistami w swojej dziedzinie w języku obcym na poziomie minimum B2 (wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego).

Egzamin składa się z trzech części, z których wystawiana jest ocena łączna. Do każdej części egzaminator i członkowie komisji egzaminacyjnej mogą zadawać pytania związane z przedstawianymi zagadnieniami.

Przewidywany czas egzaminu: 15 minut.

Część I - autoprezentacja

Celem tej części jest sprawdzenie umiejętności przedstawienia się w kontekście pracy naukowo-zawodowej oraz nawiązanie i podtrzymanie rozmowy.

Proponowane zagadnienia:

  • przedstawienie swojego zakładu/katedry
  • dziedzina, w jakiej specjalizuje się doktorant, jego wkład w rozwój działalności zakładu, osiągnięcia naukowe i zawodowe, udział w konferencjach, programach i projektach
  • przyszłe plany naukowo-zawodowe
  • język obcy w pracy doktoranta, np. jak często wykorzystuje język obcy w pracy, w jakiej formie, np. w czasie konferencji, czytania literatury specjalistycznej, pisania prac w języku obcym, współpracy lub wymiany międzynarodowej

Część II - Prezentacja pracy doktorskiej*

*Doktorant może również przedstawić prezentację z wykorzystaniem technik multimedialnych

Celem tej części jest sprawdzenie umiejętności prezentacji swojej pracy doktorskiej w języku obcym, udział w dyskusji oraz udzielanie odpowiedzi na pytania egzaminatora w ramach dyskusji nad pracą doktorską.

Proponowane elementy prezentacji to przedstawienie:

  • tematu pracy
  • rodzaju i wyników badań oraz przedstawienie materiałów źródłowych, w tym materiałów w języku obcym
  • wybranych rozdziałów pracy lub etapów jej powstawania
  • metod i przedmiotu badań
  • wniosków
  • możliwości praktycznego wykorzystania wyników pracy
  • tendencji, badań lub osiągnięć w tej dziedzinie (temacie) w Polsce i/lub na świecie

Część III - Dyskusja

Celem tej części jest ocena umiejętności prowadzenia i uczestniczenia w dyskusji. Za podstawę do dyskusji służy przygotowany uprzednio przez kandydata tekst fachowy*.

Przykładowe pytania:

  • Jaką ma Pan(i) opinię na temat (...) przedstawiony w artykule X?
  • Czy zetknął(a) się Pan(i) w swojej pracy z działaniem/ działalnością opisaną w artykule Y?
  • Czy zgadza się Pan(i) z tezą zawartą w artykule Z?

* tekst, związany z szeroko pojętą dziedziną pracy zawodowej kandydata, wybiera kandydat lub egzaminator. Objętość tekstu: jeden tekst 5-stronicowy lub 5 tekstów jednostronicowych (format A4)

Opracowała mgr Marzena Lubaszewska, Zespół Lektorów Języka Angielskiego

TELC - logotyp


Zapraszamy wszystkich chętnych do uzyskania powszechnie uznawanego (w tym przez szkoły wyższe i administrację państwową) certyfikatu językowego TELC potwierdzającego kwalifikacje do nauczania języków obcych.

Egzamin TELC B2 z języka angielskiego odbędzie się 8 marca 2025 r. (sobota)
Godzina rozpoczęcia: ok. 8:30
Miejsce: ul. Świerkowa, Białystok

Zapisy na Egzamin Telc B2 do dnia 18/02/2025 r. wyłącznie droga mailową na adres: a.bielenia@uwb.edu.pl (sekretariat powinien potwierdzić mailowo zgłoszenie na egzamin).

W zgłoszeniu należy podać imię i nazwisko, adres mailowy i nr tel. kom. oraz dołączyć potwierdzenie przelewu opłaty za egzamin.

Kolejność zapisu przekłada się na kolejność podczas egzaminu ustnego. W przypadku dużej liczby zdających, egzamin ustny dla części osób może odbyć się innego dnia.


Przebieg egzaminu:

Egzamin Telc składa się z czterech modułów:

  1. Czytanie – sprawdza umiejętność zrozumienia ogólnego sensu tekstów, które należy przeczytać oraz tekstów, które należy wysłuchać.
  2. Słuchanie – weryfikuje umiejętność rozumienia mowy.
  3. Pisanie – sprawdza umiejętność tworzenia krótkich form tekstowych, np. listu
  4. Mówienie – część ustna egzaminu TELC składa się z trzech zadań, które weryfikują swobodę wypowiedzi i umiejętności językowe.

OPŁATĘ za egzamin, należy wnosić przelewem na konto UwB

Bank Millenium  nr konta 86 1160 2202 0000 0000 6000 1031) z dopiskiem "Egzamin TELC B2 z j. angielskiego".

Opłata za egzamin wynosi 845 zł w przypadku osób, które w roku 2024/2025 uczęszczały na kurs przygotowujący do egzaminu TELC B2 (Glotta).

Osoby, które nie uczestniczyły w kursie w roku 2024/25 płacą 1040 zł.


Przykładowy egzamin TELC B2

https://www.telc.net/en.html

©2023 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.