Zasady przeprowadzania egzaminu z języka obcego na studiach 1 stopnia i jednolitych magisterskich w SPNJO UwB obowiązujące od roku akademickiego 2024/2025 (poziom B2)
1) ustna wypowiedź na wylosowane pytanie z zestawu tematów egzaminacyjnych lub
2) prezentacja ustna realizowana w czasie zajęć lektoratowych połączona z dyskusją z grupą i lektorem.
*O wyborze formatu egzaminu ustnego decyduje lektor.
Ad 4 1) zestaw tematów egzaminacyjnych obejmuje 10 - 15 pytań/zagadnień egzaminacyjnych przekazywanych do wiadomości studentom minimum 2 tygodnie przed zakończeniem ostatniego semestru lektoratu. Student udziela odpowiedzi na pytanie wylosowane w obecności egzaminującego oraz prowadzi dialog z egzaminatorem na temat/y związane z wylosowanym pytaniem.
Ad 4 2) student sam wybiera temat prezentacji ustnej, który musi być związany z kierunkiem studiów. Średni czas prezentacji to 5-8 minut. Do prezentacji można dołączyć elementy multimedialne w formie slajdów, plików video lub innych, przy czym konieczne jest podanie autorów wykorzystywanych w prezentacji treści, np. zdjęć, animacji, itp. Po prezentacji student odpowiada na pytania grupy i lektora związane z przedstawionymi w prezentacji zagadnieniami. Ocenie podlegają obie części prezentacji. Szczegółowe kryteria oceny i punktację ustalają indywidualnie lektorzy.
W przypadku języka łacińskiego przeprowadza się egzamin pisemny, który polega na sprawdzeniu umiejętności tłumaczenia tekstu pisanego w oparciu o zdobytą wiedzę leksykalną i gramatyczną oraz znajomość kontekstu kulturowo-historycznego.
Lektorat języka obcego na studiach 2° w SPNJO UwB (poziom B2+)
Zajęcia lektoratu języka obcego na studiach 2° są realizowane w jednej z dwóch poniższych form (do decyzji lektora):
Format 1:
Doskonalenie praktycznych umiejętności językowych w zakresie czytania i rozumienia tekstów specjalistycznych (popularnonaukowych)* obejmujących dziedziny związane z kierunkiem studiów oraz doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się w formie ustnej na tematy poruszane w omawianych tekstach. Lektorat kończy się egzaminem ustnym zdawanym w parach lub indywidualnie.
*nie mniej niż 8 aktualnych tekstów o maksymalnej objętości 1 - 1,5 strony A4 (interlinia 1,15; rozmiar czcionki 11; standardowe marginesy). W przypadku realizacji większej liczby tekstów niż 8, na egzaminie obowiązuje 8 tematów wybranych wspólnie ze studentami spośród wszystkich opracowanych na zajęciach.
Egzamin ustny składa się z 2 części:
Część 1 polega na ustnej wypowiedzi na jeden z ośmiu tematów omówionych na zajęciach w oparciu o opracowane teksty (tematy są losowane przez studentów) oraz interakcji z egzaminatorem (udzieleniu odpowiedzi na zadane przez niego pytania).
Część 2 jest opcjonalna (do decyzji lektora) i polega na przedstawieniu ustnej prezentacji z opracowanego samodzielnie tematu związanego z profilem studiów i indywidualnymi zainteresowaniami studenta według wzoru podanego przez lektora oraz interakcji z egzaminatorem (udzieleniu odpowiedzi na zadane przez niego pytania).
Kryteria oceniana obejmują m.in. płynność, spójność i logikę wypowiedzi, umiejętność wyrażania opinii i jej uzasadnienia, poprawność gramatyczną, zakres i poprawność słownictwa specjalistycznego.
Format 2:
Zajęcia prowadzone są metodą projektową Problem Based Learning (PBL). Pod kierunkiem i przy wsparciu lektora studenci w grupach 3-4 osobowych opracowują projekt oceniany przez lektora według ustalonych kryteriów. Zasady pracy nad projektem i poszczególne etapy projektu są ustalane przez lektora. Projekt polega na opracowaniu rozwiązania konkretnej sytuacji problemowej związanej z życiem zawodowym lub społecznym. Gotowe projekty przedstawiane są na koniec lektoratu w formie prezentacji ustnej. Praca nad projektem odbywa się wyłącznie w czasie zajęć. Studenci doskonalą przede wszystkim umiejętność swobodnego wypowiadania się w języku obcym przy okazji rozwijając kompetencje miękkie takie jak umiejętność prowadzenia dyskusji, pracy w zespole, krytycznego wyszukiwania i przetwarzania informacji itp.
Ocena za projekt może stanowić część oceny za egzamin lub być w całości oceną egzaminacyjną (do decyzji lektora).
Projekty mogą być oceniane w następujący sposób: ocena pracy całej grupy (np. 50% łącznej oceny) oraz ocena indywidualnej pracy każdego członka grupy (np. 50% łącznej oceny).
Ocena indywidualna może uwzględniać m.in.:
- prezentację projektu i umiejętność prowadzenia dyskusji
- umiejętności językowe, tj. poziom językowy, zakres i poprawność struktur gramatyczno-leksykalnych, płynność wypowiedzi
- wkład w pracę grupy, tj. zaangażowanie, współpraca, wykonanie przydzielonych zadań, znajomość wszystkich elementów projektu
Ocena grupowa może uwzględniać m.in.:
- wstępną prezentację projektu
- poszczególne etapy pracy nad projektem, np. opracowanie biznes planu, ulotki informacyjnej, plakatu, petycji, opisu działań lub założeń projektu
- opracowanie słowniczka językowego dla pozostałych studentów
- opracowanie zadań językowych dla pozostałych studentów
Format egzaminu doktorskiego w SPNJO
Egzamin przeprowadzany jest w formie ustnej i ma na celu sprawdzenie umiejętności przekazywania (prezentacji) informacji, prowadzenia dyskusji, wymiany doświadczeń i wiedzy ze specjalistami w swojej dziedzinie w języku obcym na poziomie minimum B2 (wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego).
Egzamin składa się z trzech części, z których wystawiana jest ocena łączna. Do każdej części egzaminator i członkowie komisji egzaminacyjnej mogą zadawać pytania związane z przedstawianymi zagadnieniami.
Przewidywany czas egzaminu: 15 minut.
Część I - autoprezentacja
Celem tej części jest sprawdzenie umiejętności przedstawienia się w kontekście pracy naukowo-zawodowej oraz nawiązanie i podtrzymanie rozmowy.
Proponowane zagadnienia:
Część II - Prezentacja pracy doktorskiej*
*Doktorant może również przedstawić prezentację z wykorzystaniem technik multimedialnych
Celem tej części jest sprawdzenie umiejętności prezentacji swojej pracy doktorskiej w języku obcym, udział w dyskusji oraz udzielanie odpowiedzi na pytania egzaminatora w ramach dyskusji nad pracą doktorską.
Proponowane elementy prezentacji to przedstawienie:
Część III - Dyskusja
Celem tej części jest ocena umiejętności prowadzenia i uczestniczenia w dyskusji. Za podstawę do dyskusji służy przygotowany uprzednio przez kandydata tekst fachowy*.
Przykładowe pytania:
* tekst, związany z szeroko pojętą dziedziną pracy zawodowej kandydata, wybiera kandydat lub egzaminator. Objętość tekstu: jeden tekst 5-stronicowy lub 5 tekstów jednostronicowych (format A4)
Opracowała mgr Marzena Lubaszewska, Zespół Lektorów Języka Angielskiego
Zapraszamy wszystkich chętnych do uzyskania powszechnie uznawanego (w tym przez szkoły wyższe i administrację państwową) certyfikatu językowego TELC potwierdzającego kwalifikacje do nauczania języków obcych.
Egzamin TELC B2 z języka angielskiego odbędzie się 8 marca 2025 r. (sobota)
Godzina rozpoczęcia: ok. 8:30
Miejsce: ul. Świerkowa, Białystok
Zapisy na Egzamin Telc B2 do dnia 18/02/2025 r. wyłącznie droga mailową na adres: a.bielenia@uwb.edu.pl (sekretariat powinien potwierdzić mailowo zgłoszenie na egzamin).
W zgłoszeniu należy podać imię i nazwisko, adres mailowy i nr tel. kom. oraz dołączyć potwierdzenie przelewu opłaty za egzamin.
Kolejność zapisu przekłada się na kolejność podczas egzaminu ustnego. W przypadku dużej liczby zdających, egzamin ustny dla części osób może odbyć się innego dnia.
Przebieg egzaminu:
Egzamin Telc składa się z czterech modułów:
OPŁATĘ za egzamin, należy wnosić przelewem na konto UwB
Bank Millenium nr konta 86 1160 2202 0000 0000 6000 1031) z dopiskiem "Egzamin TELC B2 z j. angielskiego".
Opłata za egzamin wynosi 845 zł w przypadku osób, które w roku 2024/2025 uczęszczały na kurs przygotowujący do egzaminu TELC B2 (Glotta).
Osoby, które nie uczestniczyły w kursie w roku 2024/25 płacą 1040 zł.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.