PJM - tłumacz języka migowego

Zasady przeprowadzania egzaminu z języka obcego na studiach 1 stopnia i jednolitych magisterskich w SPNJO UwB obowiązujące od roku akademickiego 2024/2025 (poziom B2)

  1. SPNJO przeprowadza egzaminy po zakończeniu lektoratu.
  2. Zakres materiału obowiązujący na egzaminie dostępny jest w sylabusach i obejmuje znajomość języka specjalistycznego związanego z danym kierunkiem studiów.
  3. Egzamin składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej.
  4. W SPNJO obowiązują dwa formaty egzaminu ustnego*:

1) ustna wypowiedź na wylosowane pytanie z zestawu tematów egzaminacyjnych lub

2) prezentacja ustna realizowana w czasie zajęć lektoratowych połączona z dyskusją z grupą i lektorem.  

*O wyborze formatu egzaminu ustnego decyduje lektor.

Ad 4 1) zestaw tematów egzaminacyjnych obejmuje 10 - 15 pytań/zagadnień egzaminacyjnych przekazywanych do wiadomości studentom minimum 2 tygodnie przed zakończeniem ostatniego semestru lektoratu. Student udziela odpowiedzi na pytanie wylosowane w obecności egzaminującego oraz prowadzi dialog z egzaminatorem na temat/y związane z wylosowanym pytaniem.

Ad 4 2) student sam wybiera temat prezentacji ustnej, który musi być związany z kierunkiem studiów. Średni czas prezentacji to 5-8 minut. Do prezentacji można dołączyć elementy multimedialne w formie slajdów, plików video lub innych, przy czym konieczne jest podanie autorów wykorzystywanych w prezentacji treści, np. zdjęć, animacji, itp. Po prezentacji student odpowiada na pytania grupy i lektora związane z przedstawionymi w prezentacji zagadnieniami. Ocenie podlegają obie części prezentacji. Szczegółowe kryteria oceny i punktację ustalają indywidualnie lektorzy.

  1. Z wyjątkiem kierunków studiów wymienionych w punkcie 6 poniżej część pisemną egzaminu stanowi test układany indywidualnie przez lektora obejmujący obowiązkowo dwie sprawności językowe: rozumienie ze słuchu i czytanie ze zrozumieniem. Dodatkowo test może również obejmować część sprawdzającą formy leksykalno-gramatyczne (do indywidualnej decyzji lektora).
  2. Na poniższych kierunkach studiów pisemny test egzaminacyjny obejmuje obowiązkowo trzy sprawności językowe: rozumienie ze słuchu, czytanie ze zrozumieniem i umiejętność pisania tekstu. Dodatkowo test może również obejmować część sprawdzającą formy leksykalno-gramatyczne (do indywidualnej decyzji lektora):
  • administracja
  • bezpieczeństwo i prawo
  • biologia
  • filologie
  • filozofia i etyka
  • fizyka
  • historia
  • informatyka
  • kulturoznawstwo
  • prawo
  • zarządzanie
  1. Szczegółowe kryteria oceny i punktację w części pisemnej egzaminu ustalają indywidualnie lektorzy.
  2. Ocena z egzaminu jest oceną łączną z obu części egzaminu: ustnej i pisemnej.
  3. Kolejność przeprowadzania części egzaminu jest dowolna i zależy od ustaleń prowadzącego zajęcia.

W przypadku języka łacińskiego przeprowadza się egzamin pisemny, który polega na sprawdzeniu umiejętności tłumaczenia tekstu pisanego w oparciu o zdobytą wiedzę leksykalną i gramatyczną oraz znajomość kontekstu kulturowo-historycznego.

Lektorat języka obcego na studiach 2° w SPNJO UwB (poziom B2+)

Zajęcia lektoratu języka obcego na studiach 2° są realizowane w jednej z dwóch poniższych form (do decyzji lektora):

Format 1:

Doskonalenie praktycznych umiejętności językowych w zakresie czytania i rozumienia tekstów  specjalistycznych (popularnonaukowych)* obejmujących dziedziny związane z kierunkiem studiów oraz doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się w formie ustnej na tematy poruszane w omawianych tekstach. Lektorat kończy się egzaminem ustnym zdawanym w parach lub indywidualnie.

 

*nie mniej niż 8 aktualnych tekstów o maksymalnej objętości 1 - 1,5 strony A4 (interlinia 1,15; rozmiar czcionki 11; standardowe marginesy). W przypadku realizacji większej liczby tekstów niż 8, na egzaminie obowiązuje 8 tematów wybranych wspólnie ze studentami spośród wszystkich opracowanych na zajęciach.

 

Egzamin ustny składa się z 2 części:

 

Część 1 polega na ustnej wypowiedzi na jeden z ośmiu tematów omówionych na zajęciach w oparciu o opracowane teksty (tematy są losowane przez studentów) oraz interakcji z egzaminatorem (udzieleniu odpowiedzi na zadane przez niego pytania).

 

Część 2 jest opcjonalna (do decyzji lektora) i polega na przedstawieniu ustnej prezentacji z opracowanego samodzielnie tematu związanego z profilem studiów i indywidualnymi zainteresowaniami studenta według wzoru podanego przez lektora oraz interakcji z egzaminatorem (udzieleniu odpowiedzi na zadane przez niego pytania).

 

Kryteria oceniana obejmują m.in. płynność, spójność i logikę wypowiedzi, umiejętność wyrażania opinii i jej uzasadnienia, poprawność gramatyczną, zakres i poprawność słownictwa specjalistycznego.

 

Format 2:

Zajęcia prowadzone są metodą projektową Problem Based Learning (PBL). Pod kierunkiem i przy wsparciu lektora studenci w grupach 3-4 osobowych opracowują projekt oceniany przez lektora według ustalonych kryteriów. Zasady pracy nad projektem i poszczególne etapy projektu są ustalane przez lektora. Projekt polega na opracowaniu rozwiązania konkretnej sytuacji problemowej związanej z życiem zawodowym lub społecznym. Gotowe projekty przedstawiane są na koniec lektoratu w formie prezentacji ustnej. Praca nad projektem odbywa się wyłącznie w czasie zajęć. Studenci doskonalą przede wszystkim umiejętność swobodnego wypowiadania się w języku obcym przy okazji rozwijając kompetencje miękkie takie jak umiejętność prowadzenia dyskusji, pracy w zespole, krytycznego wyszukiwania i przetwarzania informacji itp.

 

Ocena za projekt może stanowić część oceny za egzamin lub być w całości oceną egzaminacyjną (do decyzji lektora).

 

Projekty mogą być oceniane w następujący sposób: ocena pracy całej grupy (np. 50% łącznej oceny) oraz ocena indywidualnej pracy każdego członka grupy (np. 50% łącznej oceny).

 

Ocena indywidualna może uwzględniać m.in.:

- prezentację projektu i umiejętność prowadzenia dyskusji

- umiejętności językowe, tj. poziom językowy, zakres i poprawność struktur gramatyczno-leksykalnych, płynność wypowiedzi

- wkład w pracę grupy, tj. zaangażowanie, współpraca, wykonanie przydzielonych zadań, znajomość wszystkich elementów projektu

Ocena grupowa może uwzględniać m.in.:

- wstępną prezentację projektu

- poszczególne etapy pracy nad projektem, np. opracowanie biznes planu, ulotki informacyjnej, plakatu, petycji, opisu działań lub założeń projektu

- opracowanie słowniczka językowego dla pozostałych studentów

- opracowanie zadań językowych dla pozostałych studentów

 

Format egzaminu doktorskiego w SPNJO

Egzamin przeprowadzany jest w formie ustnej i ma na celu sprawdzenie umiejętności przekazywania (prezentacji) informacji, prowadzenia dyskusji, wymiany doświadczeń i wiedzy ze specjalistami w swojej dziedzinie w języku obcym na poziomie minimum B2 (wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego).

Egzamin składa się z trzech części, z których wystawiana jest ocena łączna. Do każdej części egzaminator i członkowie komisji egzaminacyjnej mogą zadawać pytania związane z przedstawianymi zagadnieniami.

Przewidywany czas egzaminu: 15 minut.

Część I - autoprezentacja

Celem tej części jest sprawdzenie umiejętności przedstawienia się w kontekście pracy naukowo-zawodowej oraz nawiązanie i podtrzymanie rozmowy.

Proponowane zagadnienia:

  • przedstawienie swojego zakładu/katedry
  • dziedzina, w jakiej specjalizuje się doktorant, jego wkład w rozwój działalności zakładu, osiągnięcia naukowe i zawodowe, udział w konferencjach, programach i projektach
  • przyszłe plany naukowo-zawodowe
  • język obcy w pracy doktoranta, np. jak często wykorzystuje język obcy w pracy, w jakiej formie, np. w czasie konferencji, czytania literatury specjalistycznej, pisania prac w języku obcym, współpracy lub wymiany międzynarodowej

Część II - Prezentacja pracy doktorskiej*

*Doktorant może również przedstawić prezentację z wykorzystaniem technik multimedialnych

Celem tej części jest sprawdzenie umiejętności prezentacji swojej pracy doktorskiej w języku obcym, udział w dyskusji oraz udzielanie odpowiedzi na pytania egzaminatora w ramach dyskusji nad pracą doktorską.

Proponowane elementy prezentacji to przedstawienie:

  • tematu pracy
  • rodzaju i wyników badań oraz przedstawienie materiałów źródłowych, w tym materiałów w języku obcym
  • wybranych rozdziałów pracy lub etapów jej powstawania
  • metod i przedmiotu badań
  • wniosków
  • możliwości praktycznego wykorzystania wyników pracy
  • tendencji, badań lub osiągnięć w tej dziedzinie (temacie) w Polsce i/lub na świecie

Część III - Dyskusja

Celem tej części jest ocena umiejętności prowadzenia i uczestniczenia w dyskusji. Za podstawę do dyskusji służy przygotowany uprzednio przez kandydata tekst fachowy*.

Przykładowe pytania:

  • Jaką ma Pan(i) opinię na temat (...) przedstawiony w artykule X?
  • Czy zetknął(a) się Pan(i) w swojej pracy z działaniem/ działalnością opisaną w artykule Y?
  • Czy zgadza się Pan(i) z tezą zawartą w artykule Z?

* tekst, związany z szeroko pojętą dziedziną pracy zawodowej kandydata, wybiera kandydat lub egzaminator. Objętość tekstu: jeden tekst 5-stronicowy lub 5 tekstów jednostronicowych (format A4)

Opracowała mgr Marzena Lubaszewska, Zespół Lektorów Języka Angielskiego

TELC - logotyp


Zapraszamy wszystkich chętnych do uzyskania powszechnie uznawanego certyfikatu językowego TELC B2 potwierdzającego znajomość języka angielskiego na poziomie B2.

Certyfikat TELC B2:

- stanowi jeden z elementów umożliwiających przystąpienie do egzaminu na urzędnika mianowanego w postępowania kwalifikacyjnym w służbie cywilnej

- jest uznawany przez MEN jako jeden z warunków dający uprawnienia do nauczania j. angielskiego w przedszkolu i kl. I-III

- potwierdza znajomość języka w przypadku ubiegania się o stanowiska urzędnicze w instytucjach unijnych

- jest uznawany przez uniwersytety na terenie Zjednoczonego Królestwa jako warunek wstępny potwierdzający znajomość języka angielskiego umożliwiający podjęcie studiów

- pomaga przy ubieganiu się o stypendia programu Erasmus

- jest mile widziany przez pracodawców

Przebieg egzaminu:

Egzamin TELC B2 składa się z części pisemnej, która trwa ok. 150 min i części ustnej, która trwa ok. 15 min. (+ 20 min. na przygotowanie)

Przykładowy egzamin TELC B2

Egzamin TELC B2 z języka angielskiego odbędzie się 6 kwietnia 2024 r. (sobota) 

Godzina rozpoczęcia: ok. 8:30

Miejsce: ul . Świerkowa, Białystok


Zapisy na Egzamin TELC B2 do dnia 17.03.2024 r. wyłącznie drogą mailową na adres: a.bielenia@uwb.edu.pl (Sekretariat powinien potwierdzić mailowo zgłoszenie na egzamin.)

W zgłoszeniu należy podać imię i nazwisko, adres mailowy i nr tel. kom. oraz dołączyć potwierdzenie przelewu opłaty za egzamin.

Kolejność zapisu przekłada się na kolejność podczas egzaminu ustnego. W przypadku dużej liczby zdających, egzamin ustny dla części osób może odbyć się innego dnia.

OPŁATĘ za egzamin, należy wnosić przelewem na konto UwB

Bank Millenium nr konta 86 1160 2202 0000 0000 6000 1031 z dopiskiem "Egzamin TELC B2 z j. angielskiego".

Opłata za egzamin wynosi 790 zł w przypadku osób, które w roku 2023/2024 uczęszczały na kurs przygotowujący do egzaminu TELC B2 (Glotta).

Osoby, które nie uczestniczyły w kursie w roku 2023/24 płacą 972 zł (790 zł + VAT).

©2023 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.