26 tematów do wyboru, 22 naukowców, 8 wydziałów – to tegoroczna propozycja Uniwersytetu w Białymstoku skierowana do zdolnych uczniów szkół ponadpodstawowych i pasjonatów nauki. Trwa nabór do III edycji programu tutorskiego „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”.
Rekrutacja będzie prowadzona do 27 listopada 2024 r. Udział w programie jest bezpłatny. Propozycje tematów i szczegóły programu można znaleźć na stronie tutoring.uwb.edu.pl
- To jest kontynuacja poprzednich edycji, ale już wiemy, że zaskoczą nas zarówno nowi uczniowie - z nowymi pomysłami i nowymi oczekiwaniami - jak też tutorzy, którzy włączają się w ten program z nowymi metodami pracy, nowymi ofertami, są jeszcze bardziej zainteresowani tym, kogo spotkają, jakich uczniów wybiorą do pracy. Jestem przekonany, że efekty będą wspaniałe. Za każdym razem mamy poczucie obowiązku, że musimy się rozwijać, że to co zrobiliśmy w poprzednich latach, to wielki krok w naszych umiejętnościach dydaktycznych i naukowych, ale to wciąż za mało. Z każdym rokiem musimy robić ciekawiej, musimy dostosowywać się do języka uczniów, do ich potrzeb, oczekiwań, do ich świata. Tak sobie wyobrażam tegoroczną edycję: że będzie inna, jeszcze bardziej ciekawa, ubogacająca naszą społeczność akademicką - mówi prorektor UwB ds. kształcenia dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB.
W ramach tutoringu uczniowie będą spotykać się minimum raz w miesiącu ze swoimi tutorami, by realizować wybrane projekty badawcze. Będą też mogli uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych z wybranego przedmiotu prowadzonego przez tutora, korzystać z uniwersyteckiego sprzętu i księgozbioru. Efekty swojej pracy uczniowie zaprezentują za kilka miesięcy podczas uczelnianego Forum Tutoringu.
Młodzi ludzie będą mogli pracować nad tematami z różnych dziedzin. “Glukoza jako rdzeń polimeru gwieździstego”, “Pieniądz – towar czy symbol wartości”, “Heurystyki i błędy poznawcze konsumentów – kiedy ludzie na zakupach zachowują się nieracjonalnie?”, “Symulacja korygująca złudzenia statystyczne — metody Monte Carlo, język Maxima”, “Sztuka efektywnego uczenia (się) jako (nie) doceniony obszar edukacji” czy “Prawa człowieka w Internecie” - a to tylko przykładowe propozycje.
Tutoring to przede wszystkim metoda indywidualnej pracy z podopiecznym, czyli regularne, bezpośrednie spotkania, gdzie spotyka się mistrz, czyli tutor z tutee, czyli podopiecznym. Program służyć ma rozwijaniu pasji naukowo-badawczych uczniów, ale także wspieraniu takich umiejętności, jak argumentacja, obrona własnych poglądów, sztuka wystąpień publicznych, pisanie prac pisemnych. Program ma też pokazywać specyfikę studiowania i pracy naukowej na uniwersytecie.
Ucznia do programu zgłasza dyrektor szkoły, za pomocą specjalnego formularza zgłoszeniowego. W przypadku osoby niepełnoletniej potrzebna jest także zgoda rodzica lub opiekuna prawnego. Uczeń powinien również napisać krótki list motywacyjny opisujący pasje, zainteresowania, dotychczasowe osiągnięcia, działania służące rozwijaniu pasji oraz motywację zgłoszenia się do Programu. Formularz zgłoszeniowy wraz z listem motywacyjnym dyrektor szkoły przesyła na adres tutoring@uwb.edu.pl
Ocena zgłoszeń będzie dokonywana przez koordynatora ds. tutoringu z danego wydziału i wybranego przez ucznia tutora, na podstawie łącznej punktacji za list motywacyjny oraz rozmowę kwalifikacyjną z koordynatorem. Wyniki uczniowie poznają 9 grudnia, a inauguracja III edycji Programu Tutorskiego UwB, podczas której tutees spotkają się ze swoimi tutorami, zaplanowana jest na 13 grudnia br.
Tego dnia na Wydziale Nauk o Edukacji UwB (sala C02) przy ul. Świerkowej 20 odbędzie się Dzień Tutoringu na UwB pt. Tutoring jako metoda edukacji zindywidualizowanej (w szkole i na uczelni).
Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.