Prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji UwB dr hab. Marta Kowalczuk-Walędziak otrzymała stypendium Tempus Public Foundation na odbycie trzymiesięcznego stażu naukowego na Uniwersytecie Loránda Eötvösa (Węgry). W trakcie stażu - wspólnie z prof. Eriką Kopp - zrealizuje projekt badawczy nt. „Preparing pre-service teachers to embrace research-informed practice in Poland and Hungary”.
Stypendium zostało przyznane w ramach programu wymiany osobowej studentów i naukowców Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA). Staż będzie odbywał się od 15 września do 15 grudnia 2023 r. na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Loránda Eötvösa (Budapeszt, Węgry), który - według QS World University Rankings - jest jednym z najlepszych uniwersytetów na Węgrzech.
Głównym działaniem zaplanowanym podczas stażu jest przeprowadzenie badania, które określi status i sposób kształcenia kandydatów na nauczycieli w toku studiów magisterskich w Polsce i na Węgrzech, w zakresie projektowania i realizowania praktyki edukacyjnej opartej na badaniach naukowych.
- Wyniki badań naukowych stanowią solidną podstawę do podejmowania przez nauczycieli racjonalnych decyzji dydaktyczno-wychowawczych, projektowania i wprowadzania przez nich zmian edukacyjnych. Jednakże, pomimo tych korzyści, tylko nieliczni nauczyciele odwołują się w swojej pracy do wyników badań naukowych. Duże znaczenie dla zmiany takiego stanu rzeczy może mieć edukacja nauczycieli na studiach magisterskich, która powinna koncentrować się nie tylko na kształtowaniu kompetencji do prowadzenia badań naukowych, ale także na rozwijaniu wiedzy i umiejętności przyszłych nauczycieli, jak wyniki tych badań wdrażać do codziennej praktyki zawodowej - wyjaśnia dr hab. Marta Kowalczuk-Walędziak.
Dodaje, że to badanie będzie kontynuacją działań prowadzonych od 2019 r. wspólnie prof. Eriką Kopp z Uniwersytetu Loránda Eötvösa, a dotyczących opinii i doświadczeń nauczycieli akademickich w zakresie przygotowywania kandydatów na nauczycieli do realizowania praktyki edukacyjnej opartej na badaniach naukowych.
- W kolejnym etapie będziemy poszukiwać odpowiedzi na pytanie o obecność w programach nauczania oraz sylabusach zajęć - prowadzonych przez badanych przez nas wykładowców akademickich - treści związanych z przygotowaniem nauczycieli do realizacji praktyki edukacyjnej opartej na badaniach naukowych - dodaje dr hab. Marta Kowalczuk-Walędziak.
Dr hab. Marta Kowalczuk-Walędziak jest prodziekanką ds. współpracy międzynarodowej i adiunktką w Zakładzie Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Pedagogicznych na Wydziale Nauk o Edukacji UwB. Jest również członkinią i sekretarzem Sekcji Pedagogiki Ogólnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN (2020-2024). Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół problematyki kształcenia wstępnego i rozwoju zawodowego nauczycieli oraz relacji między teorią i praktyką pedagogiczną, a także umiędzynarodowienia procesu kształcenia nauczycieli. Jest autorką, współautorką i współredaktorką kilkudziesięciu publikacji na ten temat, w tym książki „The Palgrave handbook of teacher education in Central and Eastern Europe” (2023).
Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.