PJM - tłumacz języka migowego

Tutoring w pracy nauczyciela akademickiego

04.04.2023

To było pierwsze szkolenie dotyczące tutoringu w pracy nauczyciela akademickiego (31 marca – 1 kwietnia 2023 r.). Na dwudniowe spotkanie warsztatowe z dr Beatą Karpińską – Musiał z Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego przyszli wykładowcy z Wydziałów: Filologicznego, Nauk o Edukacji, Biologii, Prawa, Ekonomii i Finansów oraz z Instytutu Socjologii. Dla jednych to było przygotowanie do pracy z uczniami, którzy zgłosili się do programu tutorskiego realizowanego w Uniwersytecie w Białymstoku „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”. Dla większości jednak było to poszukiwanie nowej, innej metody pracy ze zdolnymi studentami.

Podczas szkolenia mowa była o miejscu tutoringu w szkole wyższej, o etnografii wdrożenia tutoringu na Uniwersytecie Gdańskim, o profilu kompetencyjnym tutora, o wdrożeniu tutoringu, o autorefleksji, samoocenie, komunikacji, sztuce stawiania pytań, podążaniu za studentem, diagnozowaniu potrzeb studentów. Do tego uczestnicy otrzymali narzędzia przydatne w procesie tutorskim.

Było wiele pozytywnych emocji, inspirujących pomysłów i oczekiwania na więcej. Uczestnicy określali tutoring jako „głęboką edukację” i proces dwutorowy, gdzie rozwija się zarówno tutor jaki i tutee. Mowa była o przełamywaniu schematów, kreatywności i personalizacji, a także radości z dochodzenia do prawdy: „tutoring to odejście od rutyny i wyjście poza dotychczasowe ramy dydaktyki, to drzwi do odkrywania potencjału tutora i podopiecznego”.

Inni postrzegali tutoring jako „przełamywanie sztywnych schematów”, otwartość na nowe albo jako zmiany w edukacji! Wśród opinii podsumowujących to szkolenie znaleźć można i takie: „Tutoring jest dla mnie niepowtarzalną relacją nauczyciela i studenta, dzięki której student rozwija swoje zainteresowania, a nauczyciel dowiaduje się, że nie wie wszystkiego”. Kolejne osoby podkreślały, że tutoring może sprawić, że uczelnia będzie bardziej atrakcyjnym miejscem dla studentek i studentów. Mowa była także o wzroście motywacji i rozwoju uczelni.

Następne szkolenie dotyczące tutoringu w pracy nauczyciela akademickiego zaplanowane zostało w maju (19-20 maja). Później odbędzie się spotkanie z praktykiem tutoringu w szkole ponadpodstawowej, by pokazać jak można uczyć na uniwersytecie nauczycieli, właśnie tutoringu.

Szkolenia odbywają się w ramach realizacji projektu „Doskonałość dydaktyczna uczelni” (Program Operacyjny Wiedza-Edukacja-Rozwój współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego).


logotypy UE

Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

©2023 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.