Uczniowie jako badacze i odkrywcy. Na Uniwersytecie w Białymstoku odbyło się III Forum Tutoringu

24.06.2025

20 uczniów, 14 tutorów i 15 znakomitych tematów – taka jest tegoroczna edycja programu tutorskiego UwB „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”. W poniedziałek, 23 czerwca odbyło się III Forum Tutoringu, podczas którego zostały podsumowane badawcze spotkania uczniów - tutees i naukowców – tutorów. Uczestnicy wydarzenia mogli też wysłuchać wykładu prof. dr. hab. Roberta Ciborowskiego pt. „Dlaczego teoria ma znaczenie”.

- Program tutorski na Uniwersytecie w Białymstoku nie jest już eksperymentem naukowo-dydaktycznym, realizowanym pod stałą opieką merytoryczną prof. Marty Kowalczuk-Walędziak, dr Maryny Michaluk i przy moim udziale, ale stałą, ważną częścią pracy akademickiej. Dzięki zaangażowaniu wielu nauczycieli akademickich oraz zaufaniu, którym obdarzyli nas uczniowie, możemy dzisiaj czuć satysfakcję ze zrealizowania kolejnej edycji projektu „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”. To praca wspólna, a dzięki zaangażowaniu pracowników z większości wydziałów ma charakter ogólnoakademickiego przedsięwzięcia. Uczniowie mają właściwie nieograniczony wybór tematów, które mogą realizować pod fachową opieką – mówi dr hab. Krzysztof Korotkich prof. UwB, prorektor uczelni ds. kształcenia.

W poniedziałek, 23 czerwca, uczniowie i naukowcy spotkali się na III Forum Tutoringu, które odbyło się w Uniwersyteckim Centrum Kultury i Nauki, w kampusie UwB. Była to okazja do podsumowania kilkumiesięcznych spotkań, dyskusji, wspólnych badań oraz projektów.

W tegorocznej edycji programu tutorskiego wzięło udział 20 uczniów z 11 szkół z Białegostoku, Łomży i Dąbrowy Białostockiej. Młodzi ludzie pracowali pod opieką 14 tutorów z 8 uniwersyteckich wydziałów. Dzięki tej współpracy powstało 15 znakomitych i różnorodnych projektów.

Wśród realizowanych tematów pojawiły się m.in. „Romantyzm – mit – przemiany bohatera literackiego”, „Symulacja korygująca złudzenia statystyczne — metody Monte Carlo, język Maxima”,  „Minerały krytyczne a transformacja energetyczna w UE”, „Postrzeganie przestępczości i poczucia bezpieczeństwa wśród młodzieży zamieszkującej obszary wiejskie”, „Glukoza jako rdzeń polimeru gwieździstego”, „Pieniądz – towar czy symbol wartości”, czy „Uwarunkowania determinacji szkolnej (academic grit). Uwarunkowania efektywnego funkcjonowanie w środowisku szkolnym”.

Ten ostatni temat to projekt dr Marcin Kolemba z Wydziału Nauk o Edukacji i uczeń II LO w Białymstoku Michał Zajkowski.

- Miałem przyjemność współpracować w tym roku z Michałem Zajkowskim, bardzo zdolnym tutee, który postanowił eksplorować wątek determinacji szkolnej. Zajął się tym tematem na tyle skutecznie, że wyszedł od badań jakościowych wywiadów, które realizował w gronie 20 olimpijczyków II LO, żeby na podstawie takiej nieprzeciętnej grupy wyodrębnić główne czynniki, które mogą ładować ten współczynnik determinacji. Potem rozochocił się badawczo na tyle, że stwierdził, że rozszerzy zakres badań. Na podstawie oceny, analizy zebranego materiału, opracowaliśmy badanie ilościowe. Michał jeszcze realizuje swoje badania, ale mamy już pierwsze ciekawe wnioski. Mam również nadzieję, że ten projekt pozwolił mu odkryć w sobie pasję badacza, lepiej poznać ten nasz akademicki świat – mówi dr Marcin Kolemba.

- Z mojej perspektywy tutoring pozwolił mi odkryć w pewnym sensie samego siebie, zrozumieć przeróżne zależności, które stoją za uczniowską mentalnością, które, pozostając w temacie badań, stoją na drodze do sukcesu, drodze do akademickich osiągnięć. Jednocześnie, co chyba najważniejsze, odkryłem w sobie żyłkę naukowca. Mogłem ją rozwijać, mogłem wyruszać kolejnymi ścieżkami, doznawać, realizować swoje marzenia, doznawać takiego akademickiego już sposobu pracy, który niesamowicie przypadł mi do gustu, który umożliwił wszechstronną podróż przez świat, nie tylko dziedzinę, którą się wspólnie z Panem Doktorem zajmowaliśmy – opowiada Michał Zajkowski.

- W tym roku nie chcemy zakończyć podsumowywania III edycji programu podczas uroczystego forum. Planujemy cykl tutorskich konwersatoriów na Uniwersytecie w Białymstoku, na których swoje osiągnięcia przedstawiać będą uczniowie z tej i z poprzednich edycji. Dzięki systematycznym spotkaniom lepiej poznamy pasje młodych badaczy, oni zaś będą mogli wymieniać się swoimi odkryciami i wzajemnie inspirować. A tutorzy wówczas będą mieli jeszcze większą satysfakcję ze wspólnych osiągnięć – dodaje prof. UwB Krzysztof Korotkich.

Program tutorski UwB będzie kontynuowany.

Galeria zdjęć

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.