PJM - tłumacz języka migowego

Dr Marta Kowalczuk-Walędziak współredaktorką prestiżowego podręcznika

13.12.2022
Podręcznik “The Palgrave Handbook of Teacher Education in Central and Eastern Europe”

Wielowątkowy i wieloaspektowy obraz przemian, dokonań i wyzwań związanych z kształceniem nauczycieli w dwudziestu jeden krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 roku. Taka publikacja ukazała się w prestiżowym wydawnictwie naukowym Palgrave Macmillan, a jej pomysłodawczynią i wiodącą redaktorką naukową jest dr Marta Kowalczuk-Walędziak z Wydziału Nauk o Edukacji UwB.

- Ta książka to niejako wypełnienie mojego zobowiązania, które złożyłam w 2018 r., w Gävle, podczas wyborów do Zarządu Stowarzyszenia Kształcenia Nauczycieli w Europie (ATEE). Jako nauczycielka akademicka i badaczka zagadnień związanych z edukacją nauczycieli, chciałam pokazać szerszej społeczności dokonania i problemy w reformowaniu kształcenia nauczycieli w tej (mojej!) części Europy – mówi dr Marta Kowalczuk-Walędziak, prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.

Dodaje, że nad podręcznikiem “The Palgrave Handbook of Teacher Education in Central and Eastern Europe” pracował międzynarodowy zespół, który tworzyło ponad 50 badaczek i badaczy z 21 krajów, m.in. z Węgier, Słowacji, Macedonii, Kosowa, Chorwacji, Ukrainy, Łotwy, Estonii. Dzięki nim powstał po raz pierwszy tak wielowątkowy i wieloaspektowy obraz przemian, dokonań i wyzwań związanych z kształceniem nauczycieli w dwudziestu jeden krajach Europy Środkowo-Wschodniej - od Bałkanów i kraje Grupy Wyszehradzkiej, po Europę Wschodnią i kraje bałtyckie.

Autorzy poszczególnych rozdziałów analizują podejmowane w ostatnich trzech dekadach działania reformatorskie (odsłaniając ich paradoksy, kontrowersje, społeczno-kulturowe i polityczne uwikłania), identyfikują dominujące trendy, praktyki i podejścia oraz sugerują pożądane zmiany w kształceniu nauczycieli w ich krajach. Rozdział o kształceniu nauczycieli w Polsce “Teacher Education in Poland: Contested Terrains between Policy and Practice” został przygotowany przez dr hab. Alicję Korzeniecką-Bondar, prof. UwB, dr Martę Kowalczuk-Walędziak (Wydział Nauk o Edukacji UwB) oraz dr hab. Hannę Kędzierską, prof. UWM (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie).

Książka już otrzymała znakomite rekomendacje wybitnych badaczy z zakresu kształcenia nauczycieli i komparatystyki oświatowej.

Prof. Maria Teresa Tatto (Uniwersytet Stanowy Arizony, USA) tak o niej napisała: “Wyrażam uznanie dla autorów za ich cenną i oryginalną pracę. Badanie, w jaki sposób trzy dekady reformowania oświaty wpłynęło na systemy kształcenia nauczycieli w regionie Europy Środkowo-Wschodniej [...] stanowi znakomity wkład do literatury naukowej w dziedzinie pedagogiki porównawczej”.

Z kolei Prof. Kay Livingston (Uniwersytet w Glasgow, Szkocja), rekomendując książkę, wskazała: “The Palgrave Handbook of Teacher Education in Central and Eastern Europe jest imponujący i aktualny. Zawiera on kompleksowy opis kształcenia nauczycieli w Europie Środkowej i Wschodniej. Zespół redaktorów - znanych naukowców w dziedzinie edukacji nauczycieli - zgromadził autorów z dwudziestu jeden krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Każdy rozdział oferuje czytelnikom fascynujące i interesujące poznawczo spojrzenie na rozwój, możliwości i wyzwania, które pojawiły się w trakcie długotrwałych i radykalnych reform w kształceniu nauczycieli. Poszczególne rozdziały pozwalają na zrozumienie złożonych procesów reform z perspektywy danego kraju, natomiast w ujęciu holistycznym książka umożliwia zrozumienie podobieństw, różnic, trendów i problemów, które mają znaczenie dla wszystkich czytelników zainteresowanych rozwojem kształcenia nauczycieli. [...]”.

Publikacja jest już dostępna na stronie https://springer.com

Galeria zdjęć

logotypy UE

Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

©2023 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.