PJM - tłumacz języka migowego

Nauczanie metodą projektową PBL (Problem Based Learning)

03.09.2024

Czym jest PBL

Project Based Learning (PBL) to metoda nauczania poprzez realizację projektów. Polega na przekazywaniu wiedzy oraz zdobywaniu kompetencji i kwalifikacji przez samodzielną pracę studentów w pewnym z góry założonym przedziale czasu w celu rozwiązania jakiegoś problemu, czyli wykonania projektu. 

Jakie rozwija umiejętności i kompetencje

PBL pomaga studentom rozwinąć wiele umiejętności miękkich oraz kluczowych kompetencji niezbędnych na kolejnych szczeblach edukacji i kariery zawodowej, takich jak:

  • praca w grupie
  • dzielenie się rolami i zadaniami
  • rozwiązywanie konfliktów
  • osiąganie kompromisu
  • planowanie i organizowanie pracy
  • odpowiednie zarządzanie czasem i dotrzymywanie terminów
  • podejmowanie decyzji i branie za nie odpowiedzialności
  • selekcjonowanie i opracowywanie informacji zebranych z różnych źródeł
  • przygotowywanie prezentacji wyników swoich działań i przedstawianie ich

Metoda ta uczy także sztuki argumentacji – formułowania i wygłaszania swoich opinii. Pokazuje również, jak przygotować i wygłosić prezentację i, co bardzo ważne, budować pewność siebie.

©Tekst m.in. na podstawie informacji opracowanych przez SJO Politechniki Śląskiej

Jak są oceniane projekty studentów

Projekty mogą być oceniane w następujący sposób: ocena pracy całej grupy (np. 50% łącznej oceny) oraz ocena indywidualnej pracy każdego członka grupy (np. 50% łącznej oceny).

Ocena indywidualna może uwzględniać m.in.:

- prezentację projektu i umiejętność prowadzenia dyskusji

- umiejętności językowe, tj. poziom językowy, zakres i poprawność struktur gramatyczno-leksykalnych, płynność wypowiedzi

- wkład w pracę grupy, tj. zaangażowanie, współpraca, wykonanie przydzielonych zadań, znajomość wszystkich elementów projektu

Ocena grupowa może uwzględniać m.in.:

- wstępną prezentację projektu

- poszczególne etapy pracy nad projektem, np. opracowanie biznes planu, ulotki informacyjnej, plakatu, petycji, opisu działań lub założeń przedsięwzięcia

- opracowanie słowniczka językowego dla pozostałych studentów

- opracowanie zadań językowych dla pozostałych studentów

©2023 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.