Jak rozpoznać indywidualne potrzeby uczniów i ich zasoby? Jak dobrać metody i sposoby pracy z dziećmi i młodzieżą, by nauczanie było zgodne z modelem edukacji włączającej i zasadami projektowania uniwersalnego? Tego wszystkiego nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych dowiedzą się na bezpłatnych studiach podyplomowych, jakie oferuje Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Rekrutacja chętnych potrwa do 7 maja.
Doskonalące studia podyplomowe dla nauczycieli prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych największa podlaska uczelnia organizuje już po raz drugi. Są one realizowane na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki, a dzięki temu – bezpłatne dla uczestników.
Głównym celem studiów jest doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie planowania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rozwijanie ich warsztatu pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, na różnych etapach edukacyjnych.
- Liczba uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wynikającymi czy to z trudności rozwojowych i niepełnosprawności, czy to z doświadczenia migracji i uchodźstwa, stale rośnie. W związku z tym – jak wskazuje MEiN - konieczne jest zadbanie, by ich obecność stała się pozytywnym doświadczeniem, przynoszącym korzyści zarówno tej grupie uczniów, jak i ich neurotypowo rozwijającym się rówieśnikom. Jednakże, aby tak rozumiane włączanie szkolne powiodło się, potrzebujemy odpowiednio do tego przygotowanych nauczycieli – mówi dr Marta Kowalczuk-Walędziak, koordynator studiów i prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji.
Studia są adresowane do nauczycieli czynnych zawodowo, pracujących w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Ich program obejmuje 140 godzin zajęć dydaktycznych: wykładów, ćwiczeń, seminariów. Uczestnicy poznają m.in. model edukacji włączającej (w tym dotyczące go przepisy prawa), dowiedzą się, jak przygotować się do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak dostosować wymagania edukacyjne, adaptować materiały dydaktyczne, na czym polega ocenianie wspierające proces uczenia. Wśród tematów zajęć jest też praca z klasą ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi (zgodnie z ideą uniwersalnego projektowania), współpraca z rodzicami i innymi specjalistami w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, budowanie zespołu klasowego sprzyjającego realizacji edukacji włączającej i integracji grupy. Jeden z modułów będzie poświęcony przygotowaniu i ewaluacji Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET).
- Do realizacji tych treści zaprosiliśmy znakomitych specjalistów zarówno z naszej uczelni, jak i z kraju. Na studiach będą wykładali nie tylko naukowcy, ale także praktycy, bowiem zależy nam, by nasi słuchacze mieli jak najwięcej kontaktu z realną praktyką edukacyjną – dodaje dr Marta Kowalczuk-Walędziak.
Zajęcia rozpoczną się w połowie maja i potrwają do grudnia 2023 roku. Będą odbywać się w trybie niestacjonarnym (w wybrane soboty i niedziele), w ramach dwudniowych zjazdów organizowanych 1 lub 2 razy w miesiącu. Część zajęć będzie realizowana w formule hybrydowej (online i stacjonarnie). Wydział Nauk o Edukacji UwB przygotował 50 miejsc, zapisy już trwają. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej uczelni.
Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.