Jak powinna wyglądać nowoczesna szkoła i nowoczesna edukacja? Jakie zmiany muszą dokonać się w polskiej szkole? Kogo i czego może nauczyć robot? Kto lepiej uczy YouTube czy nauczyciel? Czy ChatGPT jest w stanie zastąpić nauczyciela? To tylko część zagadnień, jakie zostały poruszone podczas debaty (24 marca 2023 r.) pt. „Nowoczesna edukacja”, którą zorganizowało Centrum Popularyzacji Nauki.
Spotkanie odbyło się Uniwersyteckim Centrum Kultury przy ul. Ciołkowskiego.
Do rozmowy została zaproszona dr Marta Kowalczuk-Walędziak - prodziekan ds. współpracy międzynarodowej Wydziału Nauk o Edukacji UwB, która zajmuje się naukowo kształceniem nauczycieli oraz innowacjami w edukacji. Dr Kowalczuk-Walędziak, powołując się na prowadzone badania międzynarodowe, zwracała uwagę, że szkoły innowacyjne to szkoły otwarte, w których panuje znakomita relacja po między dyrektorem a nauczycielem, nauczycielem a nauczycielem (ważny element współpracy).
- To szkoły współpracujące ze społecznością lokalną. Nie tylko nauczyciel i uczeń odpowiedzialny jest za nowoczesną szkołę, to także poziom polityków oświatowych – mówiła prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji.
- Pod wpływem stresu nie uczymy się, uczymy się w dobrej atmosferze, przyswajamy wiedzę, gdy czujemy się dobrze – podkreślała z kolei dr Marta Białobrzeska, dyrektor I Społecznego Liceum w Białymstoku „Fabryczna 10”, polonistka współpracująca z UwB. Wszyscy uczestnicy debaty wymieniali relacje, jako jedną z najważniejszą składowych nowoczesnej edukacji.
Matematyk Piotr Wojtecki opowiadał o tym, jak jego uczniowie piszą sprawdziany i robią notatki na lekcjach na tabletach, jak wykorzystuje na lekcjach YT. Jego zdaniem uczeń musi mieć przewodnika po sieci internetowej, który wskaże wartościowe treści.
Marcin Pogorzelski (Learning & Development Manager, Photon Education) opowiadał, jak powstawał robot edukacyjny Photon i do czego może być wykorzystywany. Jego zdaniem nowoczesna szkoła to nie tylko technologie, to także ludzie. O tym jak ważni są nauczyciele z pasją mówił Bartosz Cieślak - uczeń Technikum Handlowo-Ekonomicznego w Białymstoku, przewodniczący Młodzieżowej Rady Miasta Białegostoku.
- Nowoczesna szkoła to interdyscyplinarność, kształcenie pomiędzy różnymi dziedzinami nauki i przedmiotami szkolnymi. To symulacja prawdziwego życia, a szkoła powinna być takim miejscem, gdzie toczy się prawdziwe życie. Poza tym wiele rzeczy zadziało się, bo spytałam własnych uczniów: „Jak to zrobić?” – opowiadała polonistka, która na co dzień uczy wykorzystując nowoczesne technologie. To Katarzyna Polak – współtwórczyni Podlaskiego Klubu Kreatywnych Nauczycieli.
Uczniowie obecni w Uniwersyteckim Centrum Kultury zwracali uwagę na przeładowanie materiałem do nauki i przemęczenie, na konieczność wprowadzenia metod aktywizujących i pracy w grupach.
- Współczesna szkoła powinna uczyć umiejętności pracy w zespole, otwartości na ludzi, komunikatywności, umiejętności przystosowania się do zmian i języków obcych – podsumowywała dyrektor Białobrzeska.
Dr Kowalczuk-Walędziak podkreślała, że nauczyciele muszą też być otwarci, by uczyć się od uczniów, którzy często są bardziej zaawansowani technologicznie. Wszyscy byli zgodni, że nowoczesna szkoła to relacje i otwartość, zachowywanie równowagi pomiędzy programami, technologami a nauczycielami z pasją. Nowoczesna edukacja to przestrzeń, w której człowiek się rozwija.
Debata „Nowoczesna edukacja” odbywała się w ramach Spotkań z Nauką na kampusie UwB. Debaty Uniwersytetu w Białymstoku to część projektu ”Misja 3.0 – Uniwersytet Otwarty” współfinansowanego z programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki Ministerstwa Edukacji i Nauki.
W debacie uczestniczyli uczniowie: Zespołu Szkół Handlowo-Ekonomicznych, Zespołu Szkół Społecznych „Fabryczna 10”, Zespołu Szkół Handlowo-Ekonomicznych, Liceum Ogólnokształcącego Infotech w Białymstoku.
Transmisję wydarzenia oglądali także odwiedzający Targi Młody Białystok na Stadionie Miejskim.
Debatę przygotowało Centrum Popularyzacji Nauki UwB, spotkanie prowadziła Dorota Sawicka.
Relacja z wydarzenia:
Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.