PJM - tłumacz języka migowego

„Przygody Innego” i szkoła dostępna dla wszystkich ze wsparciem naukowczyni z Wydziału Nauk o Edukacji UwB

17.02.2025
dr hab. Anna Młynarczuk-Sokołowska

W ramach projektu „Szkoła dostępna dla Wszystkich”, ukazała się III edycja lubianego przez dzieci i nauczycieli Programu Rozwijania Kompetencji Międzykulturowych „Przygody Innego”, który od lat koordynują dr hab. Anna Młynarczuk-Sokołowska z Wydziału Nauk o Edukacji oraz dr Katarzyna Szostak-Król. Jego podstawę stanowią bajki, które wspomagają edukację międzykulturową, integrację rówieśniczą, a także radzenie sobie z trudnymi emocjami i przeżyciami. Dostęp do nich jest bezpłatny.

- Celem programu „Przygody Innego” jest wspieranie procesu przygotowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do kontaktów z osobami, które różnią się od większości i mogą być postrzegane jako Inne lub Obce. Program ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji międzykulturowych dzieci, czemu służy nabywanie wiedzy, rozwijanie umiejętności oraz kształtowanie postaw służących radzeniu sobie w szeroko rozumianych sytuacjach międzykulturowych. Należy pamiętać, że sytuacje międzykulturowe mają miejsce gdy dochodzi do spotkania osób, które różnią się od siebie nie tylko przynależnością kulturową, ale również płcią, wiekiem, sytuacją ekonomiczną itd. - mówi dr hab. Anna Młynarczuk-Sokołowska z Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.  – Program służy również zwiększaniu dostępności współdziałania z grupą rówieśniczą, uczniom ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi (np. osobom z doświadczeniem migracji, z niepełnosprawnościami), a także wspieraniu integracji rówieśniczej oraz radzeniu sobie z trudnymi emocjami i przeżyciami – dodaje.

III edycja programu „Przygody Innego” powstała w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz UNICEF. Została wydana książka, nagrane zostały również webinar i klip służące rozwijaniu kompetencji kadry pedagogicznej.

Nauczyciele mogą z nich korzystać bezpłatnie, a dostęp do publikacji, webinaru i klipu możliwy jest poprzez specjalny formularz.

W publikacji pt. Przygody Innego. Bajki międzykulturowe z elementami arteterapii w procesie rozwijania kompetencji międzykulturowych dzieci nauczyciele i pedagodzy znajdą zarówno część teoretyczną, jak i gotowe scenariusze zajęć z uczniami i przedszkolakami.

- Podstawą realizacji programu są bajki psychoedukacyjne, które zostały przez nas wybrane ze względu na wiek i możliwości percepcyjne dzieci, a także ich ogromne walory edukacyjne. Za pomocą bajek możemy wprowadzać odbiorców programu w otaczającą ich zróżnicowaną rzeczywistość, zwracając uwagę na jej potencjał rozwojowy, jak i wyzwania, które pojawiają się w trakcie relacji międzyludzkich – wyjaśnia dr hab. Anna Młynarczuk-Sokołowska.

Dodaje, że specyfika trzeciej edycji programu polega na tym, że pracę za pomocą bajek została połączona z interesującymi technikami arteterapeutycznymi. To np. praca z wykorzystaniem czekolady, muzyki, ruchu.

- Wprowadzamy również relaksacyjne techniki oddechowe. Tego typu techniki pracy nie są popularne w polskich szkołach. W ramach opracowywania trzeciej edycji programu współpracowałyśmy z prof. Inną Osadchenko, ukraińską pedagożką i psycholożką, która od lat zajmuje się arteterapią – dodaje naukowczyni z NOE.

Przypomina, że program „Przygody Innego” ma już 14-letnią historię. Jego pierwsza edycja,  została zrealizowana w podlaskich szkołach w 2010 roku i została przyjęta z ogromnym entuzjazmem przez kadrę pedagogiczną oraz dzieci, w przedszkolach i szkołach.

W związku z olbrzymim zainteresowaniem dyrektorów, nauczycieli i pedagogów inicjatywa wkroczyła do wielu placówek edukacyjnych w całym kraju, została nawet przetłumaczona na język angielski i jest aktualnie realizowana na szeroką skalę.

W 2011 roku program został doceniony na szczeblu regionalnym. Zdobył I miejsce w konkursie Wojewody Podlaskiego „Inicjatywa Społeczna Roku”. Rok później otrzymał I miejsce w konkursie World Organization for Early Childhood Education OMEP.


logotypy UE

Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

©2023 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.