20 uczniów z całego regionu będzie rozwijać swoje pasje naukowe pod okiem 14 nauczycieli akademickich z dziewięciu wydziałów. Na Uniwersytecie w Białymstoku rozpoczyna się IV edycja Programu Tutorskiego UwB „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”. Uroczysta inauguracja odbyła się w czwartek, 11 grudnia 2025 r., na Wydziale Nauk o Edukacji UwB.
Mottem tegorocznego wydarzenia są słowa Marka Twaina: Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj.
- Niby wciąż jesteśmy na początku długiej drogi, niby nieśmiało co roku rozpoczynamy naukową przygodę z najmłodszymi badaczami naszego uniwersytetu, a jednak mamy za sobą 3 lata ważnych i bogatych doświadczeń. IV edycja programu tutorskiego jest równie emocjonująca, jak poprzednie, towarzyszy nam wszystkim taka sama ciekawość i niecierpliwość, chcemy poznać swoich podopiecznych, ich pasje naukowe, to, czym karmią swoje marzenia, jakie pytania przynoszą do nas i czym się podzielą ze swoimi tutorami. Przy tej okazji pamiętamy o wszystkich poprzednich uczestnikach programu, ciekawi nas jak toczą się ich losy, jakie odnieśli sukcesy naukowe, w jakim stopniu odcisnęliśmy się w ich życiu, czy z młodych odkrywców zamienili się w kochających naukę badaczy – mówi prorektor uczelni ds. kształcenia dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB.
W IV edycji programu weźmie udział 20 uczniów, którzy przeszli z powodzeniem rekrutację, wykazując się ponadprzeciętnymi zdolnościami i motywacją. Pochodzą ze szkół ponadpodstawowych z Białegostoku (I LO, II LO, IV LO, XI LO, Zespół Szkół Zawodowych Nr 2, Zespół Szkół Technicznych, Technikum Handlowo-Ekonomiczne, Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych, ALO PB), Łomży (I LO) oraz Bielska Podlaskiego (II LO).
Swoje pasje będą rozwijać pod okiem 14 wykładowców z 9 wydziałów UwB (Biologii, Chemii, Ekonomii i Finansów, Fizyki, Historii, Nauk o Edukacji, Prawa, Socjologii, Studiów Kulturowych), którzy zgodzili się na podjęcie indywidualnej pracy z młodzieżą.
Do tegorocznej edycji programu zgłosił się m.in. Rafał Kruszewski z Technikum Handlowo-Ekonomicznego w Zespole Szkół im. Mikołaja Kopernika w Białymstoku, który wspólnie z dr. hab. Agnieszką Piekutowską, prof. UwB z Wydziału Ekonomii i Finansów zajmie się tematem pt. „Finanse behawioralne”.
- Ogólnie interesuję się tematami podobnymi do tego, który wybrałem. Kiedy zobaczyłem, że jest możliwość udziału w programie tutorskim na uniwersytecie, wiedziałem, że to okazja, której nie mogę przepuścić. Na szczęście udało mi się dostać, zostałem bardzo miło przywitany przez tutorów, przez organizatorów i myślę, że pójdzie świetnie – mówi Rafał Kruszewski.
- Bardzo się cieszę, że dziś wśród nas jest tylu młodych ludzi, którzy zamiast powiedzieć światu: nie wiem i nie chcę wiedzieć, wybrali znacznie odważniejszą drogę: nie wiem, ale zaraz to sprawdzę. Świat potrzebuje ludzi, którzy chcą wiedzieć więcej. I bardzo się cieszę, że dziś dołączacie do tej grupy osób. Bo jak wiemy, w nauce nie ma głupich pytań. Są tylko te niezadane – mówiła podczas dzisiejszej inauguracji dr hab. Marta Kowalczuk-Walędziak, prof. UwB, prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji UwB.
Podczas wydarzenia uczniowie mieli też okazję wysłuchać wykładu inauguracyjnego pt. „Learn More. Earn More”, który wygłosił gość specjalny prof. George Tolczyk z Daniel L. Goodwin College of Education, Northeastern Illinois University, Chicago.
Tutoring to indywidualna ścieżka rozwoju, stanowiąca pomost pomiędzy zdolnościami a pełnym potencjałem ucznia. Jest to relacja mistrz-uczeń oparta na zaufaniu i intensywnym dialogu. Metoda ta koncentruje się na celach tutee, pozwalając mu na realizację autorskich projektów badawczych zamiast odtwarzania standardowego programu. Tym samym tutoring skutecznie rozwija w młodzieży samodzielność, inicjatywę oraz zdolność do rozwiązywania.
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.