Zajęcia lektoratu języka obcego na studiach 2° są realizowane w jednej z dwóch poniższych form (do decyzji lektora):
Format 1:
Doskonalenie praktycznych umiejętności językowych w zakresie czytania i rozumienia tekstów specjalistycznych (popularnonaukowych)* obejmujących dziedziny związane z kierunkiem studiów oraz doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się w formie ustnej na tematy poruszane w omawianych tekstach. Lektorat kończy się egzaminem ustnym zdawanym w parach lub indywidualnie.
*nie mniej niż 8 aktualnych tekstów o maksymalnej objętości 1 - 1,5 strony A4 (interlinia 1,15; rozmiar czcionki 11; standardowe marginesy). W przypadku realizacji większej liczby tekstów niż 8, na egzaminie obowiązuje 8 tematów wybranych wspólnie ze studentami spośród wszystkich opracowanych na zajęciach.
Egzamin ustny składa się z 2 części:
Część 1 polega na ustnej wypowiedzi na jeden z ośmiu tematów omówionych na zajęciach w oparciu o opracowane teksty (tematy są losowane przez studentów) oraz interakcji z egzaminatorem (udzieleniu odpowiedzi na zadane przez niego pytania).
Część 2 jest opcjonalna (do decyzji lektora) i polega na przedstawieniu ustnej prezentacji z opracowanego samodzielnie tematu związanego z profilem studiów i indywidualnymi zainteresowaniami studenta według wzoru podanego przez lektora oraz interakcji z egzaminatorem (udzieleniu odpowiedzi na zadane przez niego pytania).
Kryteria oceniana obejmują m.in. płynność, spójność i logikę wypowiedzi, umiejętność wyrażania opinii i jej uzasadnienia, poprawność gramatyczną, zakres i poprawność słownictwa specjalistycznego.
Format 2:
Zajęcia prowadzone są metodą projektową Problem Based Learning (PBL). Pod kierunkiem i przy wsparciu lektora studenci w grupach 3-4 osobowych opracowują projekt oceniany przez lektora według ustalonych kryteriów. Zasady pracy nad projektem i poszczególne etapy projektu są ustalane przez lektora. Projekt polega na opracowaniu rozwiązania konkretnej sytuacji problemowej związanej z życiem zawodowym lub społecznym. Gotowe projekty przedstawiane są na koniec lektoratu w formie prezentacji ustnej. Praca nad projektem odbywa się wyłącznie w czasie zajęć. Studenci doskonalą przede wszystkim umiejętność swobodnego wypowiadania się w języku obcym przy okazji rozwijając kompetencje miękkie takie jak umiejętność prowadzenia dyskusji, pracy w zespole, krytycznego wyszukiwania i przetwarzania informacji itp.
Ocena za projekt może stanowić część oceny za egzamin lub być w całości oceną egzaminacyjną (do decyzji lektora).
Projekty mogą być oceniane w następujący sposób: ocena pracy całej grupy (np. 50% łącznej oceny) oraz ocena indywidualnej pracy każdego członka grupy (np. 50% łącznej oceny).
Ocena indywidualna może uwzględniać m.in.:
- prezentację projektu i umiejętność prowadzenia dyskusji
- umiejętności językowe, tj. poziom językowy, zakres i poprawność struktur gramatyczno-leksykalnych, płynność wypowiedzi
- wkład w pracę grupy, tj. zaangażowanie, współpraca, wykonanie przydzielonych zadań, znajomość wszystkich elementów projektu
Ocena grupowa może uwzględniać m.in.:
- wstępną prezentację projektu
- poszczególne etapy pracy nad projektem, np. opracowanie biznes planu, ulotki informacyjnej, plakatu, petycji, opisu działań lub założeń projektu
- opracowanie słowniczka językowego dla pozostałych studentów
- opracowanie zadań językowych dla pozostałych studentów
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.